Onbedoelde kunst in educatie

Wij geloven dat onbedoelde kunst een grote bijdrage uitoefent op de creatieve en observerende ontwikkeling van leerlingen/studenten. In onze workshops leren ze hun omgeving onder een nieuw oog te observeren en dit te contextualiseren en uiteindelijk te presenteren in hun eigen onbedoelde kunst. Dit doen we samen met onze directeur Willem Dieleman en onze tour guide Gilad Bino Jr. Walvisch die de leerlingen goed meeneemt door zijn theatrale act. We bieden workshops aan voor alle educatie niveau’s, zie hieronder.

We nemen de leerlingen mee langs een bestaande collectie of rondom de school. We gaan dan op zoek naar bijzondere verhalen over bepaalde voorwerpen of composities die interessant zijn. Kinderen begrijpen vaak beter dan volwassenen waar het MOK over gaat. Ze zijn continu aan het ontdekken, stellen vragen en hun proberen hun omgeving van betekenis te voorzien.

basis onderwijs

Voortgezet onderwijs

Voor het voortgezet onderwijs geven wij workshops waarbij de leerlingen kennis maken met onbedoelde kunst en zetten hun eigen creativiteit in om zelf de publieke ruimte om te bouwen tot hun eigen onbedoelde kunst galerie. Aan het einde van de workshops lopen we een tour gegeven door de leerlingen zelf.

MBO

Voor het MBO geven wij workshops waarbij de studenten kennis maken met onbedoelde kunst en zetten hun eigen creativiteit in om zelf de publieke ruimte om te bouwen tot hun eigen onbedoelde kunst galerie. Aan het einde van de workshops lopen we een tour gegeven door de studenten zelf.

Hoger onderwijs

Voor het hoger onderwijs neemt onze directeur Willem Dieleman de studenten graag mee met de paradoxale kunstkritiek van het museum voor onbedoelde kunst. Is het een instituut of een kunstproject? Wat heeft meer waarde: bedoelde of onbedoelde kunst?

Onze partners